Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole
Słowniczek terminów logopedycznych
1) Z zakresu logopedii ogólnej:
- Ankyloglosja – skrócenie wędzidełka podjęzykowego. Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe może przyczynić się do:
- problemów ze ssaniem, a tym samym niemożnością przyjmowania pokarmu u noworodków i niemowląt;
- trudności w pionizacji języka, co wiąże się z nieprawidłową artykulacją głosek, głownie [sz, ż/rz, cz, dż] oraz [r];
- nieprawidłowej pozycji spoczynkowej języka – przy ankyloglosji język znajduje się na dnie jamy ustnej, a takie ułożenie języka nie stanowi „szkieletu” dla podniebienia. Podniebienie twarde może być wówczas podwyższone, tzw. „gotyckie”, mogą wystąpić wady zgryzu.
- Elizje – opuszczanie głoski/ głosek w wyrazie np. zamiast kura jest ura
- Fonacja – proces powstawania głosu w następstwie drgań więzadeł głosowych. Drgania strun głosowych wywołuje wydychane powietrze;
- Frenotomia – zabieg podcięcia wędzidełka podjęzykowego. Zabieg ten wykonuje chirurg szczękowy lub laryngolog.
- Metatezy – przestawienie głosek lub sylab w wyrazie np. zamiast samolot jest salomot;
- Mowa bierna – zasób słów, które dziecko rozumie.
- Mowa czynna – zasób słów, które dziecko używa w swoich wypowiedziach (werbalizuje je);
- Prawidłowy tor oddechowy – prawidłowe oddychanie odbywa się przez nos. Otwarta buzia u dziecka podczas snu czy zabawy świadczy o nieprawidłowości, czyli oddychaniu przez usta. Taki stan może być skutkiem infekcji dróg oddechowych, przerośniętych migdałków podniebiennych lub złego nawyku.
- Połykanie infantylne – dłużej utrzymujące się przełykanie typu niemowlęcego. Od ok. 3 roku życia powinno się pojawić połykanie typu dorosłego (język uniesiony do góry podczas fazy przełyku), a zakończyć połykanie typu niemowlęcego (wysuwanie języka między wały dziąsłowe). Jeśli utrzymuje się on dłużej, nazywamy go infantylnym.
- Słuch fonemowy – zdolność do różnicowania najmniejszych elementów składowych wyrazów. Zaburzony słuch fonemowy może przyczynić się do trudności w różnicowaniu wyrazów podobnych brzmieniowo np. koza-kosa, półka-bułka; zaburzeń artykulacyjnych oraz trudności w pisaniu i pisaniu.
- Słuch fonetyczny – zdolność do różnicowania różnych wymówień głoski np. [s] przedniojęzykowo-zębowe i [s] międzyzębowe; [r] dziąsłowe i [r] języczkowe.
2) Z zakresu surdologopedii:
- Audiogram – zapis pomiaru badania audiometrycznego, który daje informację na temat stopnia oraz rodzaju niedosłuchu.
- Badanie ABR – bioelektryczna odpowiedź pnia mózgu na dźwięk; obiektywne badanie słuchu, które może być wykonywane już u małych dzieci (nie wymaga współpracy z osobą badaną). Ocenia nie tylko próg słyszenia ale także diagnozuje choroby np. nerwiaka nerwu słuchowego.
- Badanie audiometryczne – subiektywne badanie słuchu, które odbywa się we współpracy z osobą badaną. Badanie polega na wysyłaniu sygnałów dźwiękowych do ucha pacjenta. Zadaniem badanego jest zasygnalizowanie momentu usłyszenia dźwięku.
- Niedosłuch – ograniczenie funkcji słuchowych, powodujące trudności w odbieraniu i rozumieniu mowy. Wyróżniamy niedosłuch przewodzeniowy (występujący najczęściej przy chorobach ucha środkowego), odbiorczy (uszkodzenie zlokalizowane w uchu wewnętrznym) oraz mieszany.
- Otolaryngolog – lekarz specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz leczeniem chorób uszu, gardła, krtani oraz nosa.
- Protetyk słuchu – specjalista zajmujący się doborem i ustawieniem aparatów słuchowych do stopnia oraz rodzaju niedosłuchu. Protetyk wykonuje również obiektywne (np. tympanometria) oraz subiektywne (audiometria tonalna) badania słuchu
- Próg słyszenia - wyrażony w dB; wyznaczany przez krzywą, która daje informację na jakim natężeniu badany zaczyna słyszeć dźwięki.
3) Z zakresu neurologopedii:
- Afazja – zaburzenie mowy polegające na utracie umiejętności nadawania, rozumienia lub nadawania i rozumienia mowy, na skutek uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu (np. wynik udaru, wypadku komunikacyjnego)
- Alalia- opóźnienie w przyswajaniu mowy u dzieci, które jest wynikiem uszkodzeń występujących w ośrodkowym układzie nerwowym. Uszkodzenia te wystąpiły przed 2 rokiem życia.
- Dysartria – zaburzenie mowy o charakterze artykulacyjno-fonacyjno-oddechowym.
- Oligofazja – zaburzenia mowy wynikające z niepełnosprawności intelektualnej.
- Opóźniony rozwój mowy – opóźnienie w nabywaniu mowy czynnej. Wyróżniamy:
- Swoisty opóźniony rozwój mowy (SORM), który jest tylko zakłóceniem w rozwoju a deficyty szybko się wyrównują. Przyczyną jest brak dojrzałości układu nerwowego.
- Nieswoisty opóźniony rozwój mowy (NORM) – opóźnienie w rozwoju mowy jest wynikiem np. niedosłuchu, autyzmu, niepsełnosprawności intelektualnej etc.
- Opóźniony rozwój mowy z SLI – tzw. specyficzne zaburzenia języka. Dotyczy dziecka, które pomimo dobrych wyników neurologicznych, audiologicznych, psychologicznych z trudem nabywa mowę. Na efekty terapii logopedycznej trzeba czekać długo.
4) Z zakresu balbutologopedii:
- Balbutologopedia – dział logopedii zajmujący się niepłynnością mowy np. jąkaniem, giełkotem.
- Bradylalia – spowolnione tempo mowy
- Giełkot – mowa bezładna, szybkie, nienaturalne tempo mówienia, niepoprawna budowa zdań. Osoba z giełkotem często nie jest świadoma swojego problemu.
- Jąkanie – niepłynność mówienia przejawiająca się blokami, pauzami, przeciąganiem, powtarzaniem głosek oraz sylab
- Tachylalia – przyspieszone tempo mowy.
Opracowała
mgr Katarzyna Wdzięczna - logopeda