Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole
Zasady przyjmowania w poradni
ZASADY PRZYJMOWANIA KLIENTÓW W PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W KOLE
KORZYSTANIE Z PORADNI JEST DOBROWOLNE I BEZPŁATNE.
W przypadku głoszenia dziecka / ucznia po pierwszy do poradni rodzic / opiekun prawny jest zobowiązany do zabrania książeczki zdrowia dziecka.
I. PRZYJMOWANIE DOKUMENTACJI
- Dokumenty składają klienci w sekretariacie poradni.
- Przyjmowany jest tylko pełen komplet dokumentów wg. następujących kryteriów:
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
1. Wniosek o badanie dziecka w poradni, który można uzyskać w sekretariacie poradni
2. Karta dziecka - 6-letniego i opinia wychowawcy o dziecku
3. Rysunki (3 szt.)
4. Zeszyt (1 lub 2)
5. Zaświadczenie o stanie zdrowia
BADANIE LOGOPEDYCZNE
1. Wniosek rodzica o badanie dziecka
2. Opinia nauczyciela (jeżeli dziecko/ uczeń uczęszcza do placówki oświatowej) dotycząca funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu lub w szkole.
3. Zaświadczenie lekarskie o schorzeniach lub nieprawidłowościach w rozwoju dziecka w wieku do 6 r.ż.
TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU ( DYSLEKSJA )
2. Opinia nauczyciela polonisty o uczniu z trudnościami w czytaniu i w pisaniu i wychowawcy (dotycząca funkcjonowania dziecka w szkole – w nauce i zachowaniu).
3. 2 - 4 prace pisemne: (sprawdzone) dyktanda, wypracowania,
4. 2 - 4 zeszyty (od możliwie jak najwcześniejszego okresu),
6. Zasady zgłoszeń na diagnozę pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów szkół ponadpodstawowych.
Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno -pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia, opinia,dotycząca stwierdzenia specyficznych trudności w uczeniu się, może być wydana także uczniowi szkoły ponadgimnazjalnej i ponadpodstawowej. Wniosek, dotyczący wydania ww. opinii wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, i informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.
TRUDNOŚCI SZKOLNE
1. Wniosek o badanie.
2. Opinia od wychowawcy na temat postępów edukacyjnych, ogólnego funkcjonowania w szkole, ocen z ostatniego półrocza
3. Dwa zeszyty i ewentualnie prace pisemne.
4. Zaświadczenie od lekarza o aktualnym stanie zdrowia lub istnienie schorzeń
5. Ksero świadectw.
TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE
1. Wniosek o badanie.
2. Opinia od wychowawcy /pedagoga / psychologa szkolnegoo uczniu sprawiającego trudności wychowawczych (dotycząca funkcjonowania dziecka w szkole – w nauce i zachowaniu).
3. Zaświadczenie lekarskie (przypadku istnienia schorzeń).
4. Ksero świadectw.
5. W uzasadnionych sytuacjach tylko wniosek rodzica lub opiekuna prawnego.
WYBÓR DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA
1. Wniosek o badanie.
2. Opinia od wychowawcy dotycząca ucznia.
DOKUMENTACJA DZIECI OBCOKRAJOWCÓW
1. Karta pobytu lub dowód osobisty wnioskodawcy.
2. Ksero skróconego odpisu aktu urodzenia (w przypadkach wątpliwych).
3. Dokumentacja pozostała w zależności od zgłaszanego problemu.
II. ROZPATRYWANIE WNIOSKÓW
- wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu,
- w przypadkach uzasadnionych w trybie pilnym:(sprawy wychowawcze, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne itp.).
III. PODZIAŁ WNIOSKÓW
- podziału dokonuje dyrektor placówki (lub wyznaczeni pracownicy),
- w zależności od rodzaju sprawy wniosek trafia do pracowników zajmujących się danym problemem;
- w razie uzasadnionej potrzeby istnieje możliwość zamiany osób badających po konsultacji z dyrektorem.
IV. WYZNACZANIE TERMINU BADAŃ
- dyrektor poradni lub wyznaczony przez niego pracownik wyznacza termin badania
telefonicznie lub listownie,
- w przypadku nie zgłoszenia się dziecka na badania i braku kontaktu ze strony rodziców, opiekunów, fakt ten zostaje odnotowany w książce zgłoszeń, a wniosek odłożony
do archiwum.
V. DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA, PEDAGOGICZNA,
LOGOPEDYCZNA.
- konsultacje pracowników po diagnozie – opracowanie opinii lub orzeczenia
- w razie potrzeby skierowanie na konsultacje i badania specjalistyczne (np. lekarskie)
- opinia może być ustna lub pisemna (informacja o przeprowadzonej diagnozie logopedycznej na pisemny wniosek rodzica / opiekuna) w zależności od potrzeby wnioskodawcy.
VI. WNIOSEK O WYDANIE OPINII I LUB ORZECZENIA.
- po dokonaniu diagnozy rodzic lub opiekun wypełnia wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia
- orzeczenie, opinie (wczesne wspomaganie) wydawane są w ciągu 14 dni od daty
posiedzenia Zespołu Orzekającego,
- orzeczenie lub opinię przekazuje się wnioskodawcy:
- na adres wskazany we wniosku w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia lub opinii,
- za pokwitowaniem, w poradni, w wyżej wskazanym terminie
- orzeczenie lub opinię przekazuje się w jednym egzemplarzu.
VII. WNIOSEK O WYDANIE OPINII
Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń - zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia lekarskiego nie jest możliwe wydanie przez poradnię opinii w terminie określonym w punkcie 1, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia.
Wykaz opinii wydawanych przez poradnię:
- opinia - 2 egzemplarze odbiera wnioskodawca lub zostaje wysłana przez poradnię na adres wnioskodawcy,
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia, rozpoczęcia, spełniania obowiązku szkolnego,
- spełnienie obowiązku poza przedszkolem, poza oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku poza szkołą
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
- przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej; zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
- o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
- o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- o pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom i młodzieży w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej,
- zezwolenie na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego (z powodu głębokiej dyslekcji, autyzmu w tym zespół Aspergera i wady słuchu)
- inna opinia związana z kształceniem i wychowaniem dziecka,
- innych, określonych w odrębnych przepisach.