Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

Literatura dotycząca tematyki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Literatura dotycząca tematyki wczesnego

wspomagania rozwoju dziecka

1. Banaszek G., Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty, Alfa

Medica Press, Bielsko-Biała 2004.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna

Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

3. Borkowska M., Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. II Usprawnianie ruchowe,

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

4. Borkowska M., Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym

porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa 2000.

5. Brzezińska A. I.(pod red.) Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci

i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,

Gdańsk 2009

6. 6.Charbicka M.,Raszewska M. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci autystycznych,

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007.

7. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu

językowego przez dzieci nie słyszące w wieku poniemowlęcym, Wydawnictwo Naukowe

Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.

8. Csanyi Y., Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu,

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

9. Cytowska B., Winczura B. (red. naukowa), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju

małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2008.

10. CytowskaB.,Wilczura B., Stawarski A.(red.nauk.) Dzieci chore, niepełnosprawne

i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls 2008

11. Franczyk A., Krajewska K. Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym

z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010

12. Helbrügge T., von Wimpffen J. H., Pierwsze 365 dni życia dziecka, Fundacja na Rzecz

Dzieci Niepełnosprawnych „Promyk Słońca-Polska”, Warszawa 1995.

13. Kaczmarek B.B., Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka,

Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2008.

14. Kaleta K., Mróz J.(pod red.)Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci

z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Warszawa 2010

15. Kielin J. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Gdańsk 2011

16. Kobosko J. (red.), Bliżej życia. Materiały dla rodziców dzieci nie słyszących

i niedosłyszących, Wydawnictwo Człowiek Człowiekowi, Warszawa 2002.

17. Kwaśniewska G. (red.), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec

dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin

2007.

18. Löwe A., Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media Rodzina, Poznań 1999.

19. Maas V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja

Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2007.

20. Marcinkowska B., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością

sprzężoną (w:) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, MENiS

Warszawa 2005.

21. Michilewicz S. (red.), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls,

Kraków 2010.

22. Minczakiewicz E. M., Grzyb B., Gajewski Ł., Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz

dla rodziców, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009

23. Minczakiewicz E.M. , Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach

edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2009

24. Olechnowicz H., U źródeł rozwoju dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,

Warszawa 1999.

25. Olechnowicz H., Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi

dziećmi, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

26. Pilecka J., Znaczenie wczesnej diagnozy zaburzeń rozwoju dziecka dla wyboru właściwej

terapii (w:) Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń,

Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Wydawnictwo

Naukowe Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Poznań 2005.

27. Piotrowicz R. Rozwój i praca niepełnosprawnego umysłu – granice i bariery,

(w):Gorajewska D. (red.): Rodzina. Normalność w niepełnosprawności.

Wydawnictwo Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007

Artykuły w czasopismach:

Piotrowicz R. Wczesna interwencja – podjąć wyzwanie. Biuletyn Oddziału Łódzkiego

Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź98/2, 1998 s.18-22

Piotrowicz R. Wieloprofilowe usprawnianie dziecka z uszkodzeniem mózgu - istota

rehabilitacji. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź 99/3,

1999 s.21-27.

28. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Gdańsk 2005.

29. Randall P., Parker J., Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Gdańsk 2001.

30. Rose C., Dryden G., Zabawy Fundamentalne, Transfer Learning Sp.z o.o., Gdańsk 2006.

31. Serafin T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia

niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań,

dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 2005.

32. Serafin T. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (w:) Kształcenie specjalne w systemie

oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli

i rodziców, ABC WoltersKluwer Polska, Warszawa 2009

33. Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń,

Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.

34. Walczak G. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem.

Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących, Ministerstwo Edukacji Narodowej

i Sportu, Warszawa 2005.

35. Walczak G. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem

z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących,

MENiS, Warszawa 2005.

36. Wereszka K., Wczesna opieka nad dzieckiem z wadą słuchu i jej wpływ na jego dalsze

losy, Szkoła Specjalna, 2005 Nr 5, Akademia Pedagogiki Specjalnej im.

M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Warszawa 2005.

37. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Poradnik dla rodziców i terapeutów, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2010

38. Zalewska M. (red.), Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji, Wydawnictwo

EMU, Warszawa 2008

Aleje Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa, tel. 22 345 37 00, fax 22 345 37 70, www.ore.edu.pl

( wykaz na podstawie materiałów ze strony internetowej ORE z Warszawy)