Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU U DZIECI I MŁODZIEŻY czyli KILKA SŁÓW O DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
Od wielu lat w całym kraju systematycznie wzrasta liczba dzieci i młodzieży zgłaszanych do PoradniPsychologiczno-Pedagogicznej, podejrzanych o dysleksję rozwojową. Zgłoszenia dotyczą każdego etapu edukacyjnego - od przedszkola, poprzez szkołę podstawową, gimnazjum, na szkole średniej kończąc.
CO TO JEST DYSLEKSJA ?
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Wynikają one - najogólniej rzecz biorąc - z zakłóceń w rozwoju dziecka: czynności mowy, spostrzegawczości, pamięci słuchowej i wzrokowej, ruchu, koncentracji, orientacji przestrzennej i w schemacie ciała czy też rozróżniania kierunków na płaszczyźnie.
Trudności te mogą przyjmować różną postać:
- dysleksji właściwej: specyficznych trudności w czytaniu,
- dysgrafii: trudności w opanowaniu poprawnego poziomu pisania,
- dysortografii: trudności w stosowaniu zasad poprawnej pisowni- dotyczy to nie tylko wąsko rozumianej ortografii.
Dysleksji nie można rozpoznać u dzieci:
- z inteligencją niższą niż przeciętną,
- z niepełnosprawnością umysłową,
- z niedosłuchem i niedowidzeniem,
- z chorobami neurologicznymi, takimi jak epilepsja, mózgowe porażenie dziecięce,
- po urazach głowy lub zapaleniu opon mózgowych,
- zaniedbanych środowiskowo.
Dzieci z wymienionych grup mogą mieć podobne trudności w czytaniu i pisaniu, ale przyczynytych kłopotów mają inne źródła i nie można wówczas mówić o dysleksji. Symptomem dysleksji nie jest również niska motywacja do nauki, może one jedynie stanowić przyczynę trudności w uczeniu się. Badania wykazują, że od 10 do 15 % uczniów ma specyficzne trudności w uczeniu się , w tym 3 do 4 % to przypadki dużego nasilenia dysleksji, które określa się mianem głębokiej postaci dysleksji.
CZY KAŻDY, KTO MA PROBLEMY Z OPANOWANIEM TECHNIKI CZYTANIA I PISANIA JEST DYSLEKTYKIEM ?
Z całą pewnością NIE !, ale żeby się upewnić co jest przyczyną występujących u ucznia trudności, należy go bacznie obserwować. I tak pierwszymi osobami, które mogą zauważyć coś niepokojącego w rozwoju swojego dziecka są rodzice.
Już w wieku przedszkolnym można rozpoznać objawy, które cechują dzieci z tak zwanego ryzyka dysleksji.
Objawy :
Wiek przedszkolny (3-5 lat): objawy "ryzyka dysleksji"
- opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi, koordynacją ruchów, niechęć do zabaw ruchowych,
- mała sprawność ruchowa rąk podczas czynności samoobsługowych, rysowania (rysunki na słabym poziomie, niechęć do rysowania),
- opóźniony rozwój mowy, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, zapamiętywaniem nazw lub szeregów nazw np. pór roku, posiłków.
Następnie obawy rodziców mogą potwierdzić nauczyciele, którzy znają problematykę specyficznych trudności w uczeniu się i ich symptomy.
Klasa "O" (6-7 lat):
- trudności z wymową (przekręcanie słów), wadliwa wymowa, błędy gramatyczne,
- trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek,
- trudności z odróżnianiem podobnych głosek, z wydzielaniem sylab i głosek ze słów
oraz łączeniem ich w słowa (analizą i syntezą sylabową i głoskową), - niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem figur, wzorów i "szlaczków",
- trudności z układaniem obrazków z elementów według wzoru,
- oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki, nogi itp.,
- trudności w nauce czytania (realizacji programu klasy "O").
Wiek młodszy szkolny (I-III klasa):
- utrzymywanie się powyższych objawów zaburzeń i trudności w uczeniu się,
- trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, szeregów nazw (dni tygodnia, miesięcy), tabliczki mnożenia, dat, zapisywania liczb wielocyfrowych,
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g, m-n, l-ł-t, m-w),
- mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym dźwiękowo (d-t, g-k, z-s),
- opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter, sylab oraz rozdzielanie wyrazów,
- trudności z pisownią zmiękczeń, głosek nosowych,
- brzydkie pismo i rysunek.
Wiek starszy szkolny (pow. klasy IV i szkoła średnia):
- trudności w czytaniu często zmniejszają się lub ustępują,
- trudności w pisaniu mogą ograniczać się głównie do błędów ortograficznych,
- trudności mogą uogólnić się na inne przedmioty np. języki obce
Jeżeli wyżej wymienione symptomy oraz trudności w pisaniu i czytaniu utrzymują się u dzieci w klasie drugiej pomimo pomocy udzielanej przez rodziców w domu i właściwej pracy nauczyciela w szkole, należy przeprowadzić badania diagnostyczne w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, w celu stwierdzenia, co jest przyczyną owych zaburzeń. Jedną z nich może być właśnie dysleksja.
Rodzice sami, z własnej inicjatywy lub po konsultacji z nauczycielem, aby rozwiać swoje wszelkie wątpliwości mogą zgłosić się z dzieckiem do poradni.
Tu w celu określenia przyczyn problemów uczeń zostaje umówiony na wizytę do psychologa, który podczas spotkania:
- przeprowadza z rodzicami wywiad na temat rozwoju dziecka,
- określa ogólną sprawność intelektualna dziecka oraz sprawdza rozwój funkcji percepcyjno – motorycznych warunkujących prawidłowy przebieg procesu uczenia się.
Po wizycie u psychologa uczeń spotyka się z pedagogiem, który po uszczegółowieniu problemu sprawdza:
- podstawowe wiadomości ucznia z zakresu gramatyki oraz znajomości zasad pisowni,
- technikę czytania i sposób rozumienia treści czytanych przez dziecko tekstów i poleceń,
- poziom rozwoju słuchu fonemowego,
- poprawność pisania.
I tak na podstawie obszernej diagnozy określa się przyczynę występujących u ucznia trudności. Jest to wstępny etap, po którym proponuje się terapię, mającą na celu usprawnianie zaburzonych a ujawnionych w trakcie postępowania diagnostycznego funkcji.
Tak więc "dysleksja to nie zwolnienie z pracy, a skierowanie do niej"- zgodnie z dewizą pani prof. Marty Bogdanowicz, którą pozwoliłam sobie tu zacytować.
Tylko dodatkowe ćwiczenia i systematyczna i długotrwała praca rodzica i ucznia mogą zminimalizować trudności.
Dzięki zdecydowanym postawom wielu rodziców, którzy broniąc praw swoich dzieci poszukali pomocy w różnego typu poradniach, wiele dzieci zdiagnozowano i objęto specjalistyczną opieką, a rozpoznanie dysleksji i dostosowana do ich dysfunkcji pomoc umożliwia wielu wartościowym uczniom kontynuowanie nauki.
Jest jednak i druga strona medalu – część uczniów ( niekiedy z pomocą swych rodziców ) próbuje zdobyć opinię o dysleksji, licząc tylko na związana z tym taryfę ulgową na egzaminach. Nie ćwiczą, nie starają się pracować nad swoimi problemami. Skutek jest taki, że wiele kłopotów z dysleksją, które zdołaliby pokonać, będzie im utrudniało dorosłe życie.
Warto przeczytać:
- Bogdanowicz M.: „O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w pisaniu i czytaniu”,
- Bogdanowicz M., Adryjanek A.: „Uczeń z dysleksją w szkole”,
- Brejniak W.: „Dysleksja”,
- Rentflejsz – Kuczyk A.: „Jak pomóc dzieciom dyslektycznym – poradnik dla nauczycieli i rodziców”.
Opracowała:
Katarzyna Kokocińska
Pedagog PPP w Kole