Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

Praca z uczniem o poniżej przeciętnych możliwościach intelektualnych

Program szkoły masowej adresowany jest do dzieci przeciętnie uzdolnionych intelektualnie. W
każdej klasie znaleźć się może kilkoro uczniów o poniżej przeciętnych predyspozycjach
umysłowych. Najczęściej z racji niepowodzeń edukacyjnych trafiają oni na badania do poradni
psychologiczno-pedagogicznej. Opinia zaleca wówczas obniżenie wymagań dydaktycznych do
minimum oraz indywidualizację oceny ze wszystkich przedmiotów.

Charakterystyka funkcjonowania ucznia z inteligencją poniżej przeciętną:
• Słaby rozwój procesów intelektualnych ( myślenie na poziomie konkretnym),
• Wolne tempo myślenia( potrzeba dłuższego czasu do namysłu),
• Mała samodzielność myślenia ( trudność w wysławianiu się swoimi słowami, mechaniczne,
często bez zrozumienia przyswajanie wiadomości, uczenie się na pamięć fragmentów
tekstów),
• Sztywność myślenia-schematyczne przenoszenie pewnych wyuczonych poprzez częste
powtarzanie sposobów rozwiązań ( np. uczeń wykonywał zadania z zastosowaniem
dodawania, przy zadaniach wymagających odejmowania również dodaje),
• Utrudnienia w myśleniu przyczynowo-skutkowym ( trudność w rozumieniu logicznym
następstw zdarzeń),
• Obniżony krytycyzm ( problemy z selekcjonowaniem treści istotnych od mniej ważnych ),
• Mała produktywność myślenia ( niewielka pomysłowość, niski poziom myślenia twórczego,
konkretyzm),
• Trudność w zapamiętywaniu, przechowywaniu i odtwarzaniu wiadomości, konieczność
częstych powtórek,
• Ubogi słownik ( definiowanie pojęć przez użytek, nieadekwatne używanie pojęć),
• Dość częste trudności w pisaniu i czytaniu ( nie określane mianem dysleksji ).
Wskazania do pracy z uczniem o obniżonych możliwościach intelektualnych:
• Kierowanie tokiem myślenia poprzez zadawanie pytań dodatkowych, naprowadzających,
pomocniczych,
• Zachęcanie do zastanowienia się w sytuacji, gdy odpowiedź udzielona została pochopnie,
bez przemyślenia,
• Wydłużanie limitów czasowych na sprawdzianach lub ograniczenie liczby zadań,
• Zrezygnowanie z szybkich form sprawdzania wiedzy ( tzw. kartkówki ),
• Odpytywanie głównie z lekcji bieżących, rozkładanie materiału powtórkowego na mniejsze
części,
• Unikanie sytuacji, w których wymagana jest natychmiastowa odpowiedź,
• Indywidualizacja oceny poprawności ortograficznej w sytuacjach stwierdzonych deficytów
funkcji percepcyjno-motorycznych,
• Włączanie do zespołów wyrównawczych,
• Ocenianie raczej wkładu pracy niż efektów,
• Zauważanie niewielkich nawet sukcesów, stosowanie systemu wzmocnień pozytywnych.


mgr Ewa Matuszak - psycholog