Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

PRACA Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE

Cechą upośledzenia umysłowego jest istotnie niższy ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, który następuje w przynajmniej dwóch następujących obszarach zdolności:

  • Porozumiewanie się
  • Troska o siebie
  • Tryb życia domowego
  • Sprawności społeczno-interpersonalne
  • Korzystanie ze środków zabezpieczenia społecznego
  • Kierowanie sobą
  • Troska o zdrowie  i bezpieczeństwo
  • Zdolności szkolne
  • Sposób organizowania czasu wolnego i pracy.

                Początek tego stanu musi wystąpić przed ukończeniem 18 roku życia 

Ocenia się, że upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim najczęściej uwarunkowane jest wieloczynnikowo,są w grupie osób niepełnosprawnych umysłowo aż 80% boryka się właśnie   z upośledzeniem w stopniu lekkim.

Upośledzenie jest specyficznym stanem funkcjonowania,  w którym istotnie niższy poziom funkcjonowania intelektualnego współistnieje  z ograniczeniami w zakresie zachowania przystosowawczego (wyrażają się w umiejętnościach poznawczych, społecznych, praktycznych).

 

Charakterystyka dziecka lekko upośledzonego umysłowo.

 

Obniżenie rozwoju myślenia do poziomu konkretno – obrazowego:

  • brak umiejętności definiowania pojęć abstrakcyjnych,
  • w zakresie wnioskowania nieprzekraczanie dedukcyjnego poziomu kl. II, indukcyjnego - kl. II-III, przez analogie – kl. IV,
  • zaburzenia abstrahowania i uogólniania, niezdolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczną całość.

Spostrzeganie – zaburzone, związane z niedojrzałością percepcyjną, ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy:

  • spowolniałe,
  • niedokładne - globalne ujmowanie faktów, zjawisk, obserwowanych obiektów poznawczych,
  • zawężonym zakresie – w tym samym czasie postrzega mniej przedmiotów, niż dziecko z rozwojem prawidłowym,
  • trudność ze wzrokowym rozmieszczeniem przedmiotów  w przestrzeni,
  • trudność w dostrzeganiu podobieństw i różnic między przedmiotami
  • problem z uchwyceniem najistotniejszych cech przedmiotu,
  • mała podzielność uwagi, znaczne rozproszenie, problem z dłuższym koncentrowaniem się na określonym przedmiocie lub czynności.

Pamięć:

  • słabo rozwinięta,
  • trudności z zapamiętywaniem i odtwarzaniem,
  • nowy materiał wymaga wielokrotnych powtórzeń,
  • zaburzona głównie pamięć logiczna, mniej zaś mechaniczna,
  • słaba wierność zapamiętywanych treści, głównie powiązanych logicznie,
  • skłonność do zmyśleń i konfabulacji uzupełniających luki pamięciowe.

Myślenie:

  • pozostaje w sferze myślenia konkretno-wyobrażeniowego,
  • umiejętność  dokonywania pewnych operacji logicznych, takich jak: klasyfikacja, szeregowanie, dodawanie, mnożenie, przyporządkowywanie pod warunkiem odwołania się do konkretu,
  • upośledzony rozwój myślenia abstrakcyjnego, brak wyższych form myślenia,
  • odwoływanie się do konkretów w procesie myślowym i bazowanie na nich,
  • nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości  i wiązania ich w logiczna całość, stad ubóstwo wnioskowania i sądów,
  • niepewność własnych sądów – rozbieżność między ich werbalizacją a rozumowaniem,
  • mała przerzutność myśli, brak umiejętności oderwania się od niej.

Mowa:

  • często nieprawidłowa i opóźniona,
  • nieprawidłowości w samej artykulacji , jak i jakości wypowiedzi,
  • ubogi zasób słów,
  • uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności  w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu,
  • trudności z uogólnianiem wypowiadanej myśli,
  • mówienie często ułamkami zdań, chętnie posługują się czasownikami i rzeczownikami, a rzadziej przymiotnikami,
  • utrudnione rozumienie innych ludzi, szczególnie, gdy dziecko nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu, np. teksty nagrane na są z trudem percypowane.

Zaburzenia w sferze motoryki:

  • spowolnienie ruchów,
  • brak precyzji,
  • nieumiejętność wykonywania ruchów równoczesnych,
  • brak samodzielności i inicjatywy w działaniu.

 

Zaburzenia koncentracji uwagi powodują:

  • trudności w poznawaniu otoczenia, a także w kształtowaniu trwałych zainteresowań, które mają ogromny wpływ na efekty w nauce. Tylko dobrze rozbudzone zainteresowanie danym przedmiotem lub zjawiskiem prowadzi do dokładnego jego poznania, staje się motywem do zdobycia wiedzy.

Uwaga

  • w upośledzeniu umysłowym uwaga jest zaburzona, zwłaszcza jej koncentracja oraz podzielność. Uwaga, skupiona z trudnością, daje się łatwo rozproszyć oraz odwrócić. U osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim występuje uwaga dowolna dobrze skoncentrowana na materiale konkretnym, lecz krótka i słaba jest koncentracja na treściach abstrakcyjnych i trudnych do zrozumienia, występują trudności w kierowaniu uwagą, ograniczony jest jej zakres, trwałość i podzielność uwagi, jednak wzrastają one wraz z wiekiem.
  • Duże zróżnicowanie w zakresie pamięci świeżej, trwałej, mechanicznej. gorsza pamięć logiczna,
  • obniżona zdolność koncentracji i trwałości uwagi mimowolnej i dowolnej (jeżeli istnieje).
  • Ogólnie obniżone tempo uczenia się.

Emocje :

  • sztywne emocje i małe ich zróżnicowanie,
  • słabo rozwinięta zdolność opanowywania popędów, 
  • niedorozwój uczuć wyższych, związanych z brakiem zdolności do rozumienia pojęć abstrakcyjnych,
  • brak przeżyć emocjonalnych, wiążących się z zainteresowaniami i działalnością poznawczą,
  • nieadekwatność emocji związana  z nieodróżnianiem spraw istotnych od błahych.

 

Zachowanie społeczne:

  • Dużą rolę odgrywają czynniki pozaorganiczne i pozaintelektualne, a które wiążą się ze społecznym upośledzeniem: odrzuceniem, etykietowaniem, segregacją, jak i ze świadomością własnego upośledzenia.

 

Cechy różnicujące dzieci lekko upośledzone umysłowo od dzieci prawidłowo rozwijających się:

  • słaba kontrola nad afektami - inaczej nad emocjami,
  • labilność emocjonalna,( chwiejność emocjonalną , łatwe przechodzenie do stanów skrajnych emocjonalnie, szybkie i częste zmiany emocji. Osoba przejawiająca labilność emocjonalną reaguje nieadekwatnie na bodźce, sytuację)
  • zniechęcenie i rezygnacja połączona z płaczliwością, 
  • bierność,
  • zahamowanie,
  • znaczna niepewność siebie,
  • mniej lub bardziej nasilona lękliwość,
  • obserwuje się również skrajnie przeciwne zachowania:  brak dystansu, lepkość uczuciowa, natrętność.

 

Zaburzenia zachowania:

 

  • Eretyczne – niestabilne, niezrównoważone,  z przewagą pobudzenia. Nadmiernie ruchliwe, skłonne do afektowanych wybuchów, z równoczesnymi trudnościami w koncentracji uwagi i oznakami nadmiernego zmęczenia.
  • Apatyczne – ze zwolnionym tempem  reakcji, biernością, nieśmiałością  i płaczliwością.
  • Zwolnione tempo pracy.
  • Brak samodzielności, pomysłowości i przemyślanego planu działania.
  • Wymagają nadzoru, gdyż z chwilą występowania trudności załamują się i mogą pozostawić pracę niedokończoną.
  • Oprócz kontroli wymagają specjalnego bodźca do pracy  w postaci pochwały, zachęty, nagrody a czasem rozkazu.

 

W większości wypadków są wrażliwe na pochwałę i ta cecha pozwala na uczuciowy stosunek do pracy przez nich wykonywanej.

 

Trudności szkolne u dzieci upośledzonych w stopniu lekkim:

  • słaba orientacja w przestrzeni,
  • słaba sprawność grafomotoryczna,
  • zaburzony rozwój motoryczny,
  • wady wymowy,
  • zaburzona koncentracja uwagi,
  • mylenie liter podczas czytania,
  • słabe rozumienie tekstu,
  • słabe rozumienie definicji i reguł,
  • zaburzona wyobraźnia przestrzenna,
  • trudność w posługiwaniu się pojęciami czasowymi i przestrzennymi,
  • brak krytycyzmu,
  • impulsywność, agresja, nadpobudliwość psychoruchowa,
  • mała samodzielność podczas wykonywania pracy.

 

Podstawa prawna:

  • Osoby upośledzone w stopniu lekkim realizują podstawę nauczania ogólnego. Jednakże program ten musi być dostosowany do indywidualnych możliwości ucznia.
  • Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia wymagania edukacyjne, które są podstawą oceny jego postępów w nauce.
  • Przy ocenie ucznia należy ocenić wkład i wysiłek włożony  w pracę ucznia.
  • Po ukończeniu 18. roku życia uczeń ma prawo kontynuować naukę: w gimnazjum do 21. roku życia, w szkole ponadgimnazjalnej do 24. roku życia.
  • Otrzymują świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły na takim samym druku jak pozostali uczniowie szkoły, z odpowiednią adnotacją.

Zasady nauczania dzieci lekko upośledzonych:

 

  • Należy zadbać o jak najdalej posuniętą korelacje między przedmiotami.
  • Nowo wprowadzone wiadomości, umiejętności i postawy łączyć  z już znanymi.
  • Stwarzać sytuacje, w której uczeń wykorzystuje jak największą ilość receptorów (modele, wykresy, obrazy, obserwacje, filmy).
  • Zwracać uwagę na rzeczy najistotniejsze, na występujące powiązania.
  • Stawianie przed uczniami zadań, które mogą wykonać samodzielnie, stwarzać ku temu odpowiednie warunki.
  • Uczyć kontroli i samooceny przez porównanie sposobu wykonania  zadania.
  • Wykorzystywać wszystkie sytuacje do kształcenia właściwych postaw wobec siebie, pracy, otoczenia.