Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole
PRACA Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE
Cechą upośledzenia umysłowego jest istotnie niższy ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, który następuje w przynajmniej dwóch następujących obszarach zdolności:
- Porozumiewanie się
- Troska o siebie
- Tryb życia domowego
- Sprawności społeczno-interpersonalne
- Korzystanie ze środków zabezpieczenia społecznego
- Kierowanie sobą
- Troska o zdrowie i bezpieczeństwo
- Zdolności szkolne
- Sposób organizowania czasu wolnego i pracy.
Początek tego stanu musi wystąpić przed ukończeniem 18 roku życia
Ocenia się, że upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim najczęściej uwarunkowane jest wieloczynnikowo,są w grupie osób niepełnosprawnych umysłowo aż 80% boryka się właśnie z upośledzeniem w stopniu lekkim.
Upośledzenie jest specyficznym stanem funkcjonowania, w którym istotnie niższy poziom funkcjonowania intelektualnego współistnieje z ograniczeniami w zakresie zachowania przystosowawczego (wyrażają się w umiejętnościach poznawczych, społecznych, praktycznych).
Charakterystyka dziecka lekko upośledzonego umysłowo.
Obniżenie rozwoju myślenia do poziomu konkretno – obrazowego:
- brak umiejętności definiowania pojęć abstrakcyjnych,
- w zakresie wnioskowania nieprzekraczanie dedukcyjnego poziomu kl. II, indukcyjnego - kl. II-III, przez analogie – kl. IV,
- zaburzenia abstrahowania i uogólniania, niezdolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczną całość.
Spostrzeganie – zaburzone, związane z niedojrzałością percepcyjną, ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy:
- spowolniałe,
- niedokładne - globalne ujmowanie faktów, zjawisk, obserwowanych obiektów poznawczych,
- zawężonym zakresie – w tym samym czasie postrzega mniej przedmiotów, niż dziecko z rozwojem prawidłowym,
- trudność ze wzrokowym rozmieszczeniem przedmiotów w przestrzeni,
- trudność w dostrzeganiu podobieństw i różnic między przedmiotami
- problem z uchwyceniem najistotniejszych cech przedmiotu,
- mała podzielność uwagi, znaczne rozproszenie, problem z dłuższym koncentrowaniem się na określonym przedmiocie lub czynności.
Pamięć:
- słabo rozwinięta,
- trudności z zapamiętywaniem i odtwarzaniem,
- nowy materiał wymaga wielokrotnych powtórzeń,
- zaburzona głównie pamięć logiczna, mniej zaś mechaniczna,
- słaba wierność zapamiętywanych treści, głównie powiązanych logicznie,
- skłonność do zmyśleń i konfabulacji uzupełniających luki pamięciowe.
Myślenie:
- pozostaje w sferze myślenia konkretno-wyobrażeniowego,
- umiejętność dokonywania pewnych operacji logicznych, takich jak: klasyfikacja, szeregowanie, dodawanie, mnożenie, przyporządkowywanie pod warunkiem odwołania się do konkretu,
- upośledzony rozwój myślenia abstrakcyjnego, brak wyższych form myślenia,
- odwoływanie się do konkretów w procesie myślowym i bazowanie na nich,
- nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczna całość, stad ubóstwo wnioskowania i sądów,
- niepewność własnych sądów – rozbieżność między ich werbalizacją a rozumowaniem,
- mała przerzutność myśli, brak umiejętności oderwania się od niej.
Mowa:
- często nieprawidłowa i opóźniona,
- nieprawidłowości w samej artykulacji , jak i jakości wypowiedzi,
- ubogi zasób słów,
- uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu,
- trudności z uogólnianiem wypowiadanej myśli,
- mówienie często ułamkami zdań, chętnie posługują się czasownikami i rzeczownikami, a rzadziej przymiotnikami,
- utrudnione rozumienie innych ludzi, szczególnie, gdy dziecko nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu, np. teksty nagrane na są z trudem percypowane.
Zaburzenia w sferze motoryki:
- spowolnienie ruchów,
- brak precyzji,
- nieumiejętność wykonywania ruchów równoczesnych,
- brak samodzielności i inicjatywy w działaniu.
Zaburzenia koncentracji uwagi powodują:
- trudności w poznawaniu otoczenia, a także w kształtowaniu trwałych zainteresowań, które mają ogromny wpływ na efekty w nauce. Tylko dobrze rozbudzone zainteresowanie danym przedmiotem lub zjawiskiem prowadzi do dokładnego jego poznania, staje się motywem do zdobycia wiedzy.
Uwaga
- w upośledzeniu umysłowym uwaga jest zaburzona, zwłaszcza jej koncentracja oraz podzielność. Uwaga, skupiona z trudnością, daje się łatwo rozproszyć oraz odwrócić. U osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim występuje uwaga dowolna dobrze skoncentrowana na materiale konkretnym, lecz krótka i słaba jest koncentracja na treściach abstrakcyjnych i trudnych do zrozumienia, występują trudności w kierowaniu uwagą, ograniczony jest jej zakres, trwałość i podzielność uwagi, jednak wzrastają one wraz z wiekiem.
- Duże zróżnicowanie w zakresie pamięci świeżej, trwałej, mechanicznej. gorsza pamięć logiczna,
- obniżona zdolność koncentracji i trwałości uwagi mimowolnej i dowolnej (jeżeli istnieje).
- Ogólnie obniżone tempo uczenia się.
Emocje :
- sztywne emocje i małe ich zróżnicowanie,
- słabo rozwinięta zdolność opanowywania popędów,
- niedorozwój uczuć wyższych, związanych z brakiem zdolności do rozumienia pojęć abstrakcyjnych,
- brak przeżyć emocjonalnych, wiążących się z zainteresowaniami i działalnością poznawczą,
- nieadekwatność emocji związana z nieodróżnianiem spraw istotnych od błahych.
Zachowanie społeczne:
- Dużą rolę odgrywają czynniki pozaorganiczne i pozaintelektualne, a które wiążą się ze społecznym upośledzeniem: odrzuceniem, etykietowaniem, segregacją, jak i ze świadomością własnego upośledzenia.
Cechy różnicujące dzieci lekko upośledzone umysłowo od dzieci prawidłowo rozwijających się:
- słaba kontrola nad afektami - inaczej nad emocjami,
- labilność emocjonalna,( chwiejność emocjonalną , łatwe przechodzenie do stanów skrajnych emocjonalnie, szybkie i częste zmiany emocji. Osoba przejawiająca labilność emocjonalną reaguje nieadekwatnie na bodźce, sytuację)
- zniechęcenie i rezygnacja połączona z płaczliwością,
- bierność,
- zahamowanie,
- znaczna niepewność siebie,
- mniej lub bardziej nasilona lękliwość,
- obserwuje się również skrajnie przeciwne zachowania: brak dystansu, lepkość uczuciowa, natrętność.
Zaburzenia zachowania:
- Eretyczne – niestabilne, niezrównoważone, z przewagą pobudzenia. Nadmiernie ruchliwe, skłonne do afektowanych wybuchów, z równoczesnymi trudnościami w koncentracji uwagi i oznakami nadmiernego zmęczenia.
- Apatyczne – ze zwolnionym tempem reakcji, biernością, nieśmiałością i płaczliwością.
- Zwolnione tempo pracy.
- Brak samodzielności, pomysłowości i przemyślanego planu działania.
- Wymagają nadzoru, gdyż z chwilą występowania trudności załamują się i mogą pozostawić pracę niedokończoną.
- Oprócz kontroli wymagają specjalnego bodźca do pracy w postaci pochwały, zachęty, nagrody a czasem rozkazu.
W większości wypadków są wrażliwe na pochwałę i ta cecha pozwala na uczuciowy stosunek do pracy przez nich wykonywanej.
Trudności szkolne u dzieci upośledzonych w stopniu lekkim:
- słaba orientacja w przestrzeni,
- słaba sprawność grafomotoryczna,
- zaburzony rozwój motoryczny,
- wady wymowy,
- zaburzona koncentracja uwagi,
- mylenie liter podczas czytania,
- słabe rozumienie tekstu,
- słabe rozumienie definicji i reguł,
- zaburzona wyobraźnia przestrzenna,
- trudność w posługiwaniu się pojęciami czasowymi i przestrzennymi,
- brak krytycyzmu,
- impulsywność, agresja, nadpobudliwość psychoruchowa,
- mała samodzielność podczas wykonywania pracy.
Podstawa prawna:
- Osoby upośledzone w stopniu lekkim realizują podstawę nauczania ogólnego. Jednakże program ten musi być dostosowany do indywidualnych możliwości ucznia.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia wymagania edukacyjne, które są podstawą oceny jego postępów w nauce.
- Przy ocenie ucznia należy ocenić wkład i wysiłek włożony w pracę ucznia.
- Po ukończeniu 18. roku życia uczeń ma prawo kontynuować naukę: w gimnazjum do 21. roku życia, w szkole ponadgimnazjalnej do 24. roku życia.
- Otrzymują świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły na takim samym druku jak pozostali uczniowie szkoły, z odpowiednią adnotacją.
Zasady nauczania dzieci lekko upośledzonych:
- Należy zadbać o jak najdalej posuniętą korelacje między przedmiotami.
- Nowo wprowadzone wiadomości, umiejętności i postawy łączyć z już znanymi.
- Stwarzać sytuacje, w której uczeń wykorzystuje jak największą ilość receptorów (modele, wykresy, obrazy, obserwacje, filmy).
- Zwracać uwagę na rzeczy najistotniejsze, na występujące powiązania.
- Stawianie przed uczniami zadań, które mogą wykonać samodzielnie, stwarzać ku temu odpowiednie warunki.
- Uczyć kontroli i samooceny przez porównanie sposobu wykonania zadania.
- Wykorzystywać wszystkie sytuacje do kształcenia właściwych postaw wobec siebie, pracy, otoczenia.