Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

Pozwólcie mi pisać lewą ręką! Rady dla rodziców i nauczycieli

O tym, że dziecko jest leworęczne decydują geny i silniejszy rozwój prawej półkuli mózgowej (u osób praworęcznych dominuje lewa półkula).

Nie jest to ani defekt, ani wybryk. Dziecko leworęczne rozwija się tak samo jak praworęczne.

Nie użalajmy się nad nim. Uświadommy mu, że nie ma nic złego w tym, że posługuje się inną ręką niż w przy wykonywaniu określonych zadań. Postarajmy się natomiast, aby żyło mu się wygodniej. Jest mu przecież trudniej, gdyż na co dzień bawi się zabawkami i korzysta ze sprzętów przeznaczonych dla praworęcznych.

Postaraj się więc ułatwić mu życie.

 

-        Nie zmuszaj do praworęczności. Gdy maluch chce rysować lewą rączką, nie przekładaj mu kredki do prawej i nie tłumacz, że tak jest wygodniej. Może dla ciebie, dla niego nie. Jeśli próbujesz uczyć leworęczne dziecko pisania, jedzenia i zapinania guziczków prawą  ręką, nie tylko zmuszasz je do opanowania trudnych dla niego ruchów, ale niejako ingerujesz w to, co zostało stworzone przez naturę. Może to spowodować różne zaburzenia – atak złości, apatię, jąkanie, a nawet moczenie nocne.

 

-        Kiedy uczysz dziecko takich prostych czynności, jak wiązanie butów lub posługiwanie się widelcem , usiądź naprzeciwko niego. Będzie wtedy mogło wtedy z łatwością obserwować twoje ruchy jak w lustrzanym odbiciu.

 

-        Pomóż w ubieraniu. Leworęczne dziecko ma problemy z zapinaniem guzików. Dlatego, gdy kupujesz ubrania staraj się wybrać te, z którymi nie będzie miało problemów, np. kurtkę zapinaną tylko na suwak, bluzy wciągane tylko przez głowę, spodnie na gumkę.

 

-        Przygotuj dla swego leworęcznego dziecka miejsce do pracy w domu. Oświetlenie umieść po jego prawej stronie. Komputer ustaw w taki sposób, by myszka znajdowała się po lewej stronie klawiatury ( umiejętność posługiwania się tradycyjna klawiaturą  może okazać się korzystna dla dziecka leworęcznego, ponieważ prawdopodobnie właśnie takiej klawiatury będzie używać w szkole, a później w pracy). Jeśli pomagasz dziecku przy odrabianiu lekcji , ustaw krzesło po jego prawej stronie.

 

-        Poszukaj w sklepie rzeczy dla leworęcznych. Można już kupić różne drobne przedmioty codziennego użytku przystosowane właśnie dla dzieci leworęcznych: nożyczki, kubeczki, wieczne pióra, linijki, a nawet instrumenty muzyczne.

 

-        Podczas pisania pamiętaj:

 

o       Światło powinno padać na zeszyt dziecka z przodu lub od strony lewej. Takie dziecko należy posadzić w klasie najlepiej w środkowym rzędzie, gdzie światło jest najbardziej rozproszone i nie daje zbyt widocznego cienia.

 

o       Sąsiad powinien siedzieć po jego prawej stronie ( by nie było konfliktów łokci kolegów ).

 

o       Dziecko siedząc przy stole musi mieć obie stopy oparte o podłogę, a przedramiona o stół, plecy zaś wyprostowane tak, aby linia kręgosłupa była pionowa.

 

o       Zeszyt w czasie pisania powinien znajdować się w pewnej odległości od ciała osoby piszącej ( nieco na lewo w stosunku do osi ciała, a lewy górny róg do góry ), leży na ławce ukośnie – stopień nachylenia zależy od samego dziecka.

 

o       Chwyt powinien być poprawny, tak jak dziecko praworęczne, to i leworęczne trzyma długopis w trzech palcach: pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Koniec długopisu skierowany do ramienia. Palce układać po liniaturą.

 

o       Kup swemu dziecku specjalny uchwyt na ołówek, który jest tak uformowany, że pasuje do kształtu kciuka i palca wskazującego. Pomoże mu on opanować prawidłowy sposób trzymania ołówka.

 

o       W czasie zajęć należy uwzględnić czas jaki potrzebny jest dziecku leworęcznemu na rozwiązanie testów i innych zadań (aby czytelnie pisać dzieci leworęczne muszą się bardzo przyłożyć) .

 

Chociaż  jak dotąd kładłam nacisk głównie na radzenie sobie z  przeciwnościami, z którymi zmagają się osoby leworęczne, w rzeczywistości z ich odmienności wypływa również wiele korzyści. Prawdopodobnie największym dobrodziejstwem ludzi leworęcznych są ich elastyczność i zdolności przystosowawcze. Ludzie leworęczni zwykle dobrze sobie radzą , zarówno fizycznie, jak i mentalnie, z urazami, niedogodnościami oraz niesprawnością. Jeśli osoba leworęczna dozna urazu dominującej ręki, uczy się posługiwać drugą ręką łatwiej, niż robią to osoby praworęczne.

Badania naukowe pokazują, że proces myślenia przebiega u osób leworęcznych w sposób bardziej wielomodalny i nie jest tak sztywny jak u ludzi praworęcznych.

Ludzie leworęczni mogą mieć lepsze wyczucie odległości, orientację w przestrzeni oraz zdolności matematyczne.

 Nie wiem oczywiście czy Twoje dziecko wyrośnie na wielkiego artystę, naukowca, światowego przywódcę , lecz jestem przekonana, że przy pełnym miłości przewodnictwie i mądrym wsparciu wyrośnie na wartościowego człowieka.

 

                                                                                                                            Opracowała

                                                                                                                 E. Domańska-Andraszyk


 

Literatura:

Spionek. H – „Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne”, PWN, Warszawa 1973

Jane M. Healey – „Leworęczność”, GWP, Gdańsk 2000