Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

Opóźniony rozwój mowy

Prawidłowy rozwój mowy dziecka przebiega wówczas, gdy:

- po ukończeniu 1 r. ż. dziecko wypowiada proste słowa

- po ukończeniu 2 r. ż.- wypowiada proste zdania (najczęściej dwuwyrazowe)

- po ukończeniu 3 r. ż.- potrafi posługiwać się zdaniami złożonymi,

 używa zdań pytających, rozkazujących

To są normy rozwojowe dotyczące mowy dziecka. Niektóre dzieci zaczynają mówić bardzo szybko, wcześniej posługują się zdaniami złożonymi. Bywają też takie dzieci, u których mowa pojawia się z opóźnieniem, np. w wieku 4 lat wypowiadają tylko proste słowa. O opóźnieniu rozwoju mowy mówimy wówczas, gdy proces kształtowania mowy ulega opóźnieniu i przebiega niezgodnie z normą przewidzianą dla danej grupy wiekowej. Opóźnienie rozwoju mowy może dotyczyć mówienia i rozumienia mowy, bądź tylko mówienia lub rozumienia. Bardzo ważne jest ustalenie przyczyn takiego stanu. Opóźniony rozwój mowy może być rezultatem indywidualnego tempa rozwoju dziecka (jest to proste opóźnienie rozwoju mowy, które nie powinno niepokoić), a także poważnych zaburzeń rozwoju. Część dzieci zaczyna mówić później w stosunku do swoich rówieśników, ale do 4-5 roku życia opóźnienie wyrównuje się, a dalszy rozwój mowy przebiega bez zakłóceń. U tych dzieci zachowany jest prawidłowy rozwój zdolności rozumienia mowy. Z badań wynika, że proste opóźnienie rozwoju mowy występuje częściej u chłopców, może mieć podłoże dziedziczne.

 

W tych przypadkach nie ma powodu do niepokoju, bowiem opóźniony rozwój mowy jest rezultatem indywidualnego tempa rozwoju dziecka. U części dzieci, które nie mówią przyczyny są głębsze i nieobecność mowy może wynikać z poważnych zaburzeń rozwoju. Dopiero wykonanie specjalistycznych badań pozwoli właściwie zdiagnozować opóźniony rozwój mowy:

- badanie audiologiczne (pozwoli wykluczyć niedosłuch),

- badanie psychologiczne (pozwoli wykluczyć upośledzenie umysłowe),

- badanie neurologiczne(pozwoli wykluczyć choroby układu nerwowego),

- badanie psychiatryczne (pozwoli wykluczyć psychiczne podłoże braku komunikacji słownej)

 

W każdym przypadku opóźnionego rozwoju mowy należy skonsultować się z logopedą, który dokona oceny poziomu rozwoju mowy dziecka i w przypadkach koniecznych zleci wykonanie badań specjalistycznych. Na pewno nie należy czekać aż dziecko samo zacznie mówić. Na pewno trzeba szukać pomocy kiedy dziecko nie rozumie, co do niego mówimy. Czasami wystarczy jednorazowa konsultacja logopedyczna, która wyjaśni Państwa wątpliwości. W czasie konsultacji logopedycznej można także uzyskać porady na temat sposobów stymulowania mowy dziecka (jakie prowadzić zabawy, ćwiczenia ,aby przyspieszyć rozwój mowy, jakie stworzyć dziecku warunki optymalne dla jego rozwoju).

 

 

Opracowała: mgr Danuta Szafrańska -Logopeda