Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

ZNACZENIE ODDYCHANIA DLA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU DZIECKA

Oddech to czynność fizjologiczna mająca ogromny wpływ na organizm człowieka. Oprócz tego, że zaopatruje komórki naszego ciała w tlen, jest bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju,  w tym również rozwoju i funkcjonowania aparatu mowy. Właśnie ze względu na tak istotną jego rolę należy zwracać uwagę na sposób oddychania naszych pociech. Niestety ogromna liczba dzieci ma problemy z prawidłowym oddychaniem. Dzieci często oddychają torem płytkim przez co płuca napełniają się powietrzem tylko częściowo. To skutkuje niedostatecznym dotlenieniem organizmu. Prawidłowe oddychanie to oddychanie nosem. Jednak dziś nie jest rzadkością widok dziecka, które bawiąc się lub śpiąc ma stale otwarte usta. Dzieci te oddychają ustami co wiąże się z licznymi dysfunkcjami prowadzącymi do wad wymowy i trudności w nauce.

Konsekwencje nieprawidłowego oddychania:

- znacznie obniżona sprawność warg i języka (nieprawidłowe ułożenie języka może  

   powodować ślinienie się i upośledza połykanie),

- powstawanie i utrwalanie wad wymowy,

- wiotkość policzków (może skutkować niemożnością wydmuchania nosa),

- wiotkość mięśni żwaczy (żuchwa szybko się męczy, dziecko nie chce jeść pokarmów

   stałych),

- częste infekcje górnych dróg oddechowych (infekowanie tylnej ściany gardła),

- zaburzenia płynności mowy (nieprawidłowe gospodarowanie powietrzem, krótka faza

   wdechowa i wydechowa, klatka piersiowa zwykle płaska),

- wady zgryzu,

- zaburzone funkcjonowanie układu pokarmowego (połykanie powietrza, uczucie sytości i

   efekt odbijania się),

- niedotlenienie układu nerwowego (problemy ze skupieniem uwagi, wzmożona męczliwość,

   trudności w uczeniu się).

Aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego logopedzi stosują ćwiczenia oddechowe. Mają one na celu:

- zwiększenie pojemności płuc,

- wyrobienie właściwego toru oddechowego,

- wydłużenie fazy oddechowej.

Ćwiczenia oddechowe to wszelkiego rodzaju „dmuchajki”, które dzieci wykonują z reguły bardzo chętnie.

Jeśli zauważymy u dziecka nieprawidłowy sposób oddychania należy niezwłocznie udać się do logopedy, który przeprowadzi obserwację, przekaże zalecenia i rozpocznie właściwą terapię.

                                                                                              Patrycja Gralińska – Marańda

                                                                                              Neurologopeda w PPP w Kole